Blog

IEMT-coaching, opstellingen, coach, vitaliteit

"Anders kijken maakt de weg vrij naar verandering"

Veranderen begint bij jezelf!

Aargh, het is weer maandag, ik wil er soms weleens een kalm aan dag van maken. Mijn bedje was nog zo lekker warm vanochtend. Vooral na 2 mooie dagen van de cursus familieopstelling bij de meesteropsteller Hylke Bonnema. Het waren voor mij 2 dagen van buiten naar binnen. Even niet deel uit maken van de samenleving maar voelen wat ik nu nodig heb om juist goed te kunnen functioneren in deze samenleving. En ik moet ook eerlijk zeggen dat het fijn was om even los te zijn van thuis. Alleen maar rekening houden met mijzelf en uit eten gaan met een superleuk gezelschap en eindigen in een slappe lach. En dan in je hotel aankomen en dan nog een bakkie thee drinken voor een knapperend haardvuur om daarna een douche te nemen en vervolgens in een heerlijk opgemaakt bed duiken. Niets is zo fijn om de geur van schone lakens op te snuiven. Dat zijn voor mij kleine geluksmomentjes.

Maar ook dat ik de mogelijkheid heb en neem om even niet deel uit maken van mijn dagelijkse systeem. Ieder van ons maakt deel uit van een systeem. Of dit nu je familie, je gezin of de organisatie is waar je werkt. Soms neem je onbewust verhalen of verstrikkingen vanuit je familie of organisatie mee waar je in het hier en nu mee worstelt. Opstellingen helpen de inzichten op vragen waar je mee worstelt. Vragen over relaties met een partner, met ouders, broers of zussen en met kinderen, over je eigen leven, over patronen die steeds terugkomen, of het steeds vastlopen in privé of werksituaties.

Dit weekend heeft mij duidelijk gemaakt dat ik ook heel lang in een bepaald patroon heb meegelopen die mij niet dienstbaar is. Een herkenbaar patroon waar ik tijdens mijn opleiding tot coach ook al bewust van werd. Ik heb vooral lang in mijn werkbare leven naar de verwachtingen van een ander geacteerd, als een soort kameleon. En ik werd dit weekend ervan bewust dat ik sommige keuzes nu nog steeds maak omdat mensen dat van mij verwachten. En ik weet hoe dat eerder is afgelopen namelijk dat ik mijzelf uit het oog verloor en op het randje van burn-out stond. En oeps, ik trap toch weer in mijn valkuil maar weet je wat het mooie is, dat ik nu liever en milder ben voor mijzelf. Dat ik mijzelf niet dom vond dat ik in mijn valkuil trapte. Ik gaf mij zelf als het ware een kusje en zei, het is oké. Dit is wie ik ook ben alleen laat ik mij hier niet meer door leiden en weet wat mij te doen staat. En het is mij zoveel waard om het anders te kunnen zien. Anders kijken maakt namelijk de weg vrij naar verandering. Een verandering in beweging zetten om vanuit zelfvertrouwen bewuste keuzes te maken die in lijn zijn met wie je bent. Dit betekent dat denken, doen en voelen in harmonie is. Een goede balans houden tussen denken, doen en voelen vergt afgewogen keuzes. Hierdoor ervaar je innerlijke rust waardoor je een tevreden, ontspannen en vreugdevol leven leidt zowel in werk, relaties en gezondheid. Veranderen begint bij jezelf en het vergt moed en lef als je de eerste stap naar verandering durft te zetten. Een verandering waardoor ik meer geluk, ontspanning, energie en flow ervaar. Wat zal dat wel niet betekenen voor mijn omgeving? Ik weet het wel, die veranderen ook. Het is echt waar, veranderen begint bij jezelf.

Veerkracht!

Als vader of moeder, jong of oud, werknemer of ondernemer, ervaar je weleens een periode van stress. Periodes met meer overbelasting, waarbij draagkracht en draaglast uit balans zijn.  In periodes waarin  je een levensveranderende gebeurtenis plaatsvindt zoals baanverlies of een echtscheiding, of dat je moet zorgen voor een dierbare persoon. Of dat je een drukke baan hebt, dat je andere zorgen hebt hoe groot of hoe klein die ook zijn.

Een aantal mensen in onze omgeving weten dat wij privé momenteel een moeilijke periode door gaan waarbij wij een zware keuze moesten maken. Een keuze omtrent de zorg rondom onze oudste dochter. Keuzes die ons hele systeem over hoop hebben gegooid. En dit nog steeds doen.

En om dan goed voor jezelf te zorgen ondanks alle stress die dit oplevert is een hele kunst. Een kunst om te zorgen dat jezelf overeind blijft en niet omvalt omdat er nog een dochter op je rekent. Een kunst om sterk te zijn als moeder. En wetende dat het besluit dat je moest nemen uit pure liefde is genomen. Hoe zwaar deze ook is met alle gevoelens en emoties die daarmee gepaard gaan. En wat ben ik dan blij dat ik de afgelopen jaren zoveel aan mijzelf heb “gesleuteld” waardoor ik nu nog steeds in mijn kracht kan blijven staan. Maar dat ook ik mijn kwetsbaarheid mag laten zien. Dat ook ik een mens ben met al mijn onzekerheden.  En dat juist het tonen van mijn kwetsbaarheid en onzekerheid mij verder brengt. Dat ik mezelf niet altijd groot hoef te houden en dat ik me ook mag laten troosten.

Dealen met de problemen die er zijn, hoe groot of hoe klein die ook zijn. Je hebt er simpelweg mee te maken. Aangezien problemen ook bij het leven horen, is het prettig om te weten hoe je hier goed mee weet om te gaan. De oplossing kan soms ook ver weg lijken en emoties kunnen je soms in alle hevigheid overvallen. Dit herken ik ook, soms zomaar op de sportschool meedeinend op een beat tijdens spinning.  Het helpt mij om even weg te zijn uit de situatie. Of dit nu sporten, wandelen of een avondje gezellig  met vrienden is. Het helpt mij om mezelf niet te verliezen in mijn emoties. Maar ik weet ook dat het teveel wegslikken van mijn gevoelens en emoties niet helpend is voor mij.  Alles waar “te”voor staat, geeft  op korte termijn  een goed gevoel maar op lange termijn helpt het je niet.  Het is daarom belangrijk om goed om te gaan met stress en problemen. Waarom? Omdat dit je veerkracht vergroot. Wetende dat je veel meer kunt, dan dat je denkt.

Enkele tips die mij helpen:

  • Zie het probleem of stress onder ogen. Maak het niet kleiner of groter maar kijk ernaar zodat je een oplossing kunt bedenken. En is er (nog) geen oplossing? Accepteer dit, hoe moeilijk het ook is. Bij mij werkt mindfulness goed.
  • Focus op wat je energie geeft; schrap wat energie vreet. Focus op wat je batterij oplaadt.
  • Wees vriendelijker naar jezelf; wanneer het niet gaat zoals je wilt, wees dan niet te kritisch. Kijk naar wat wel goed gaat.
  • Stop met het invullen van gedachten van een ander; je kunt echt niet weten wat die ander van je vindt. En het zegt meer of hen dan over jou.
  • Neem tijd voor jezelf; ga een boek lezen, je rust pakken wanneer nodig, een filmpje kijken, een wandeling maken.
  • Ontspannen door te bewegen; wandelen, yoga, hardlopen
  • Gebruik humor; het zorgt voor afstand tot de situatie
  • Zeg vaker nee; bedenk dat je nooit een verklaring of een excuus verschuldigd bent.
  • Vraag jezelf ook af wiens probleem het is. Dus van wie is het aapje op je schouder.

En ik weet zeker wanneer je veerkracht is vergoot je ook met meer zelfvertrouwen en ontspanning de volgende heuvel tegemoet gaat!


BRAINPOWER

Wie neemt zich nu niet vaak voor om in bepaalde situaties anders te denken, anders te zijn of anders te voelen.  En dan komen deze gedachtes of gevoelens ook nog op bepaalde ongewenste momenten, die gewoonweg hinderlijk aanwezig zijn. En jouw in de weg staan om diegene te zijn die je graag op dat moment wilt zijn in je werk, leven of relaties.

Soms gebeurt het dat ik tegen iemand op kijk. Die ene collega of een vriend of vriendin die zo goed is in zijn of haar ding, en denk wauw, die is goed! Ik voel mij dan soms zo klein. Ik ga mij dan ook klein gedragen, een beetje onzichtbaar, laat mij niet zien. Ik kruip dan in mijn schul en dan spreekt een innerlijke stem mij toe. Ik hoor haar dan zeggen; Nu doe je het weer! Of doe niet zo stom, zeg nu wat belangrijks of doe wat!  Ondertussen baal ik als een stekker en doe dus niets. En ik kreeg er soms ook stress van.  Ik baalde vooral omdat ik mij had voorgenomen om mij niet meer zo te voelen. Vaak ontstond er dan een kettingreactie. Dan voelde ik mij nog kleiner worden. En dan kom je er achter dat het niet zo makkelijk is om anders te denken, te doen of te voelen.  En ik hou juist van moeilijke dingen makkelijk maken. Deze beperkende overtuiging over mijzelf kan mij soms volledig uit balans brengen. Dat denken, doen en voelen uit balans is.  Ik verbaas mij er ieder keer weer over hoe je brein dan werkt. Maar het intrigeert mij ook. Vooral dat je denkbrein en je gevoelsbrein soms niet even goed samenwerken.

Gedachten en overtuigingen ontstaan omdat we onbewust of bewust hebben besloten dat iets is zoals het is. En conclusies zoals: “Ik ben niet goed genoeg” of “ik kan het niet” zijn zomaar wat veel voorkomende conclusies. Deze kunnen zijn ontstaan vanuit je opvoeding of de ervaringen die je in je leven hebt opgedaan.  En ze worden vaak sterker naar mate je dichterbij een doorbraak komt of dat je juist op het punt staat een belangrijke stap te maken. Je gaat je hier ook naar gedragen en neemt ze voor waar aan. En dat deed ik ook.

Ik vroeg mij af hoe het zou zijn om mij eens niet te laten leiden door de innerlijke rechter of stem maar dat ik zelf de regie hebt over wat ik denk, doe en voel.  Dat ik “in control” ben over mijn brein. Bij mijn kinderen wil ik soms wel eens in hun kleine hoofdjes kijken wat ze nu denken en hoe dat werkt.  En dat wilde ik nu ook weleens bij mijzelf doen. Maar dat gaat natuurlijk niet. Dus wat heb ik gedaan? Ik heb iedere negatieve gedachte opgeschreven in een boekje en zag al snel een rode draad. Ik denk namelijk weleens dat mensen helemaal niet op mij zitten te wachten. En dan denk jij waarschijnlijk “wat een onzin”. Mjjn verstand, mijn denkbrein, weet dat het onzin is maar het voelt niet zo. En ik heb al het mogelijke gedaan om mijn denkbrein te beïnvloeden dus het werd tijd voor een andere aanpak. Ik ben mijn overtuiging gaan onderzoeken. Wanneer plopt dit op? En in welke omgeving? Uiteindelijk kon ik mijn overtuiging herleiden naar een ervaring tijdens mijn werk. En nu komt de werking van de brein om de hoek kijken. Want waarom heb ik van een herinnering of oude situatie er in het heden nog last van. Dit heeft te maken met de werking van het gevoelsbrein. Aan de situatie heb ik een gevoel gekoppeld. Mijn reactie in het hier en nu is dus gekoppeld aan die herinnering die wordt opgeroepen. Je gevoelsbrein scant namelijk de hele tijd de zintuiglijke factoren af die met die herinnering te maken hebben gehad. Dit kan een bepaalde manier van praten zijn of andere omgevingsfactoren.  Dit gebeurt volledig buiten ons bewustzijn. En op het moment dat mijn gevoelsbrein een hit heeft op voldoende zintuiglijke overeenkomsten, dan komt die oude gevoelsmatige reactie op. In mijn geval mij klein voelen. En wat heb ik hier nu mee gedaan? Ik ben aan de slag gegaan met deze herinnering en het gekoppelde gevoel door middel van IEMT- Integral Eye Movement Therapie. Door oogbewegingen en een specifieke vraagstelling ontkoppel je namelijk het gevoel aan die herinnering. En zo waar, ik heb er gewoon geen last meer van! En wat heerlijk dat ik dus nu weer zelf “in control”. Dat er weer harmonie is tussen mijn denken, voelen en doen. Dat ik mij niet klein hoef te voelen en te zijn maar dat ik er ook toe doen met al mijn kwaliteiten. En vooral dat ik vrij uit kan leven zoals ik ben. Dus wil jij je graag soms anders voelen of zijn, zoek dan je blokkade op die dit tegen houdt en ga ermee aan de slag. Je voelt je er echt een ander mens door.

aanmelden blog en nieuwsbrief